Ścieg krzyżykowy w wersji makro

Kolejna część kursu dla bardzo początkujących. :)
Ścieg krzyżykowy - czyli po prostu krzyżyki to najprostszy ze ściegów służących do haftu jakie istnieją. Pamiętam jednak, że na początku tak mi się wcale nie wydawało, była to dla mnie "czarna magia". Większość schematów mających służyć do nauki, które znajdywałam były - przynajmniej dla mnie bardzo nieczytelne, a na filmikach wszystko było to jakoś tak szybko pokazane, że nie nadążałam załapywać (tak było około 2 lat temu, teraz nie sprawdzałam, jak znajdę jakiś fajny filmik to opublikuję na blogu link do niego). Tak więc teraz postanowiłam, gdy już wszystkiego się nauczyłam, pokazać Wam jak "to" się robi.
 
1. Przygotuj odpowiednią ilość nitek o odpowiedniej długości.
 
Tak jak pisałam w ostatnim poście mulina składa się z sześciu nitek.
 
 
Tak prezentują się oddzielone 1, 2 i 3 nitki muliny.
 
 
 
 
 
Nigdy nie mierzyłam ile tak naprawdę odcinam muliny. Myślę że jest to około 30 - 40 cm. Jeśli odetniesz zbyt mało muliny szybko Ci się skończy i zrobisz nią mało krzyżyków. Ale zbyt długa nitka będzie się plątać i po prostu praca z nią będzie niewygodna.
 
2. Wbijamy igłę z nawleczoną nitką w odpowiednim miejscu.
 
 
Z tyłu zostaw kilka centymetrów nitki i przytrzymuj ją cały czas palcem.
 
 
3. Następnie wbij igłę w prawym dolnym rogu kratki.
 
 
4. Przeciągnij i wbij obok w lewym górnym rogu kratki.
 
 
Z tyłu przed przeciągnięciem będzie to wyglądało tak:
 
 
Po przeciągnięciu:
 
 
Nie musisz już przytrzymywać tej nitki z tyłu, pilnuj jednak, aby układała się w jednej linii. Te długie ukośne "kreski" będą ją przytrzymywać.
Dzięki takiemu sposobowi nie musisz robić supełka na początku, tak jak robi się to zwykle przy szyciu. Jego rolę spełnią te "kreseczki".
 
5.  Teraz wbijamy igłę w prawy dolny róg kolejnej kratki i przeciągamy.
 
 
6. Jeśli kilka razy powtórzysz sekwencję : "lewy górny róg, prawy dolny róg, przeciągnij" uzyskasz rząd takich ukośnych kreseczek. Fachowo nazywa się je półkrzyżykami.
 
 
7. Teraz wbij igłę w lewy dolny róg i przeciągnij.
 
Zmieniamy teraz kierunek robienia półkrzyżyków, tak aby przykryć te już zrobione.
 
 
Z tyłu wygląda to teraz następująco:
 
 
Tak jak pisałam w punkcie 4. "kreseczki" przytrzymują nitkę z tyłu. Powtórzę jeszcze raz, że ta metoda zastępuje klasyczny supełek . Moim zdaniem tak jest o wiele bezpieczniej, gdyż supełek mógłby "wyskoczyć" przez dość łatwo rozciągalną dziurkę w kanwie. Dodatkowo jeśli chcemy spruć krzyżyki nie zostaje nam właśnie supełek na końcu i nitka jest praktycznie jak "nowa".
Pozioma kreska z prawej strony zdjęcia to właśnie oznaka tego, że zmieniamy kierunek robienia półkrzyżyków.
 
8. Wracamy do przodu pracy. Teraz wbijamy igłę w prawy górny róg kratki.
 
 
9. Przeciągnij. Wbij igłę ponownie w lewy dolny róg kolejnej kratki. Znowu przeciągnij.
 
 
10. Wbijamy igłę w prawy górny róg i przeciągamy. Mamy dwa półkrzyżyki "kryjące".
 
 
11. Teraz powtarzaj sekwencję "lewy dolny róg, prawy dolny róg, przeciągnij", aż zakryjesz wszystkie półkrzyżyki "bazowe".
 
 
12. Tak wygląda to teraz z tyłu. Powstało kilka pionowych kreseczek w wyniku robienia półkrzyżyków "kryjących".
 
 
W tym momencie jeszcze niczego nie ucinaj, nie rób supełków! Poniżej opisałam jak zakończyć pracę.
 
13. Najlepiej będzie jeśli wkłujesz igłę z tyłu pod te ukośne i pionowe kreseczki. Nie przejmuj się jeśli nie wyjdzie Ci idealnie - tzn. raz wbijesz się pod pionową kreseczkę, raz pod ukośną, raz trochę pomiędzy nimi. To jest tylko tył Twojej pracy i nie musi być idealny. :)
 
 
 
14. Skończone! Teraz możesz już odciąć nitkę. Pamiętaj jednak, by zostawić jej krótki odcinek (tak do 2- 2,5 cm) na końcu, aby zapobiec samoistnemu pruciu.
 
 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Dziękuję za każde zostawione słowo :)

Cross, my passion way - moje pasje © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka